Jelen évszázad egyik legnagyobb kihívása a folyamatosan növekvő hulladék mennyiségének visszaszorítása. A mértéktelen, és egyre csak növekedő emberi fogyasztás miatt már ott tartunk, hogy évente több, mint tízmillió tonna egyszer használatos műanyag hulladék keletkezik, amellyel kezdeni kell valamit, hiszen a tárolás és lassú lebomlása is mérhetetlen terhet ró a környezetre. Hazánkban egy ember évente mintegy 100 kilogrammnyi csomagolóanyagot dob ki a szemétbe. Bár egyre inkább ráébredünk erre a problémára, a változás lassú és komoly szemléletváltásra, szemléletformálásra van szükség ahhoz, hogy alapvető javulás induljon el.

Néhány éve kezdtek csak helyet kapni (újra) a boltok polcain a – meztelen- a csomagolásmentes termékek, nem csak az élelmiszerek, hanem a vegyszerek területén is. Egyre több helyen lehet papírcsomagolású szappanokhoz, samponokhoz hozzáférni.

Olyan boltok is kinyitották ajtajukat, amelyek teljesen csomagolásmentes kínálatra rendezkedtek be. Ezekben a boltokban nincs jelen műanyag vagy egyszer használatos csomagolóanyag egyáltalán, és ugyan számuk nem jelentős, azért egy olyan alternatívát kínálnak fel a vásárlóknak, amellyel egyre többen kívánnak élni. Piacon való jelenlétük a legjobb példa arra, hogy így is lehet kereskedni, felelősséget lehet és kell is vállalni a környezetért.

Miért olyan nehéz egy-kettőre átállni a csomagolásmentes életre és vásárlásra?

A termékeket gyártó, szállító és a termékekkel kereskedő cégek számára a lehető legolcsóbb csomagoló alapanyag a műanyag. Műanyagborításban tovább marad friss az élelmiszer, vagyis mérhető mennyiségű a veszteségük, ha a műanyagot kivonjuk az egyenletből, és ezzel nem szívesen szembesülnek. Ugyanez igaz a szállító cégekre is, a műanyag olcsó, sokoldalúan felhasználható és strapabíró csomagolóanyag, amely számukra remekül bevált. Nem igazán van szakmai, technológiai motiváció annak kiváltására vagy lecserélésére, hiszen a műanyagnál mindenképp drágább csomagolóanyagok és technológiák jöhetnek egyelőre csak szóba. Lévén, hogy a valóban gyorsan lebomló, organikus, a környezettel óvatosan bánó csomagolóanyagok előállítása még gyerekcipőben jár. Azok széleskörű használata nem terjedt el, így se az ipar, se a szállítmányozással foglalkozó, se a kereskedő cégek nem szívesen mondanak le arról, ami számukra extra profitot biztosít. Tőlük a változást csakis egységes álláspontot képviselve, hatósági úton lehet kikényszeríteni és az látszik, hogy egyre inkább ebbe az irányba mutat a szándék szerte a világon.

Nem véletlenül tiltotta be hazánkban is a Kormány 2021 júliusától az egyszer használatos műanyagokat. A csomagolásmentes életmód és az egyszerhasználatos műanyagok használata ugyanis szorosan összefüggő probléma ezen a beszerzés, vásárlás területén. Ez a tiltást, ezt az iránymutatás és kormányzati felelősségvállalást jó példaként érdemes követni nem csak azokon a területeken, amelyeket a tilalom érint, hanem teljes életünk során.

Ám hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy a vásárlóerő óriási erő, és azzal, ahogyan vásárolunk, a kialakult vásárlási szokásainkkal hatást tudunk gyakorolni a kereskedelmi gyakorlatra. Amit ott hagyunk a polcokon, ami náluk marad- az tiszta üzenet feléjük. Ha nem változtatnak a gyakorlaton, akkor kevesebb lesz a bevétel. Szerencsére a legtöbb nagykereskedő cég ma már elindult a változás útján és egyre másra bukkannak fel a vásárlást könnyítő, de tartós csomagolóanyagok, a gyümölcs és kenyérhálók, vagy a lebomló, újrahasznosítható papírtasakok. Sokan ma már aszerint döntünk, mely helyen vásárolunk, hogy szívügyének tekinti ezt a kereskedő cég vagy sem.

A mindennapokban egyértelműen látszik, hogy választásaink, szokásaink hatással vannak a cégekre, vállalatokra. Így, ha képesek vagyunk józan, a környezetet védő, tudatos választásokra, ha ezekben a választásokban következetesek vagyunk, akkor hosszú távon is eredményes lehet minden egyéni „megmozdulás”, vagy a csomagolásmentes életmódot népszerűsítő, a műanyagot elutasító kampány.

Saját, személyes életünkben is hozhatunk olyan döntéseket, amelyek segíthetnek:

  • nem vásárolunk egyenként csomagolt gyümölcsöt és zöldségeket
  • nem vásárolunk palackos vizet többé, helyette csapvizet iszunk
  • sokszor használható műanyag vagy üvegpalackokban viszünk magunkkal innivalót a mindennapi lótás-futás során
  • az élelmiszereket – különösen a zöldségeket, gyümölcsöket hazai termelőktől, piacokon, csomagolásmentesen szerezzük be
  • a háztartásban használatos vegyszereket nagy tételben/csomagolásmentes boltokban szerezzük be
  • a személyes higiéniában használt termékeket nagy tételben/csomagolásmentes boltokban szerezzük be
  • a háztartásban a tárolásra igyekszünk műanyagmentes megoldásokat alkalmazni
  • akkor se kérjünk/fogadunk el műanyag bevásárló szatyrot, ha azt „lebomlóként” hirdetik
  • a már birtokunkban lévő műanyag szatyrokat, tasakokat addig használjuk, amíg csak lehet
  • saját vászontáskákat hordunk magunknál
  • újra megszeretjük az otthoni konyhát – hogy elkerüljük az ételszállítással együtt járó csomagolást
  • családi szinten törekszünk a fentebb írtak megvalósítására, még akkor is, ha a családtagok eleinte furcsának találják az új szokásokat

Az egyszer használatos műanyag kiszorítása, valamint a csomagolásmentes vásárlásának gyakorlata egy tanulási folyamat, egyáltalán nem biztos, és nem is várható el senkitől, hogy egy nap alatt szert tegyen azokra a készségekre, amelyek ehhez szükségesek. A tudatosságot is tanulni és gyakorolni kell. Mégis, ha egy-egy nap sikerül felhívni a figyelmet ezek jelentőségére, máris egy lépéssel közelebb kerültünk a tiszta, élhető, hulladékmentes jövőhöz.

JÁTÉK A CSOMAGOLÁSMENTES VILÁGNAP alkalmából!

Jelszó: Le a műanyaggal!
Cseréld a nylont zacskót üvegre, vászonzsákra, műanyag dobozra, melyeket nem csak addig használsz amíg hazaviszed!

Nyeremények:
Fődíj: 20e Ft értékű Lemérem csomagolásmentes bolt utalvány
3 db ajándékcsomag (1 db fém szívószál, 1 db újraszalvéta, 1 db kulacs)

Játék vége: 2022. október 3. 18 óra
Sorsolás: 2022. október 4. 12 óra

A játék elérhetősége >> https://www.facebook.com/zoldkovet/photos/a.106044314519962/620468223077566/