Hazánkban huszonkettedik alkalommal rendezik meg az Európai Mobilitási Hetet – idén – szeptember 16. és 22. között. A rendezvény célja a környezetbarát és fenntartható városi közlekedés széleskörű népszerűsítése. Európa legnagyobb közlekedésre fókuszáló környezetvédelmi kampánya hazánkban is igen népszerű.  

A túlzott autóhasználatra figyelmeztető napot 1988-ban tartották először, mellyel az illetékesek arra szeretnék ösztönözni az embereket, hogy gondolkodjanak az autó mellett – vagy azt helyettesítő – más közlekedési lehetőségekben. Olyan alternatívák keresésére ösztönöz ez a világnap, amelyek kevésbé terhelik meg a környezetet.

Az Európai Mobilitási Hét honlapja így mutatja be azt az évek óta ismétlődő rendezvényt: „a kampány egy összeurópai kezdeményezés része, amely kifejezetten az ésszerű közlekedés gazdaságnövelő hatásaira helyezi a hangsúlyt. A közlekedését felelős tárca régóta azon dolgozik, hogy a kerékpárutak folyamatos építésével, a közösségi és az elővárosi közlekedés szolgáltatásainak fejlesztésével  hozzájáruljon ehhez a fontos célhoz. „

Az idei, 2023. évi mottó: „Takarékoskodj az energiával!”

Ötgyermekes édesanyaként, valamint a FICSAK és a ZÖLD KÖVET EGYESÜLET alapítójaként teljes szívvel tudok ezzel a mottóval azonosulni, hiszen akár a saját családomban, a saját háztartásomban is tapasztalom ennek létjogosultságát. De látom, hogy kis és szélesebb közösségi szinteken is ugyanilyen fontos, hogy eljusson az emberekhez a felhívás az energiával való takarékos, ésszerű, hatékony bánásmód szükségességéről.

Ez pedig a közlekedést is érinti.

Ma már tudjuk, hogy az EU teljes üvegházhatású gáz kibocsátásának mindegy 25%-ért a közlekedés tehető felelőssé, ahogy az is nyilvánvaló már, hogy az uniós háztartások szén-dioxid-kibocsátásának több mint 50 %-a írható a közlekedésünk számlájára.

Ezek olyan adatok, amelyek mellett nem mehetünk el közönyösen, hiszen mindannyian ugyanazt a levegőt lélegezzük és az üvegházhatás negatív következményei mindenkit érintenek és érinteni fognak – sajnos egyre erőteljesebben- a jövőben is.

Nem mindegy, hogyan, mivel közlekedünk, ez teljesen nyilvánvaló, és szerintem akkor ér igazán sokat egy- egy ilyen figyelem felhívó kampány, ha utat talál az egyénekhez. Ha eljut minden egyes emberhez, az megérti ennek fontosságát és a saját szintjén hajlandó tenni azért, hogy a rossz tendenciák lelassuljanak vagy teljesen megálljanak.

De mit tehet egy hétköznapi ember, hogyan közeledjen észszerűbben és a környezetet támogató módon a közlekedéshez? Hogyan takarékoskodhat az energiával?

  • Például tegyük le autót és csak akkor vegyük elő, ha valóban fontos, ha nélkülözhetetlen, hogy a pontból B pontba gyorsan eljusson. Már csak azért is, mert elégetett benzin esetén 2,34 kg szén-dioxid keletkezik, gázolaj esetében pedig 2,68 kg a literenkénti kibocsátás.
  • Váltsunk kerékpárra! Nem csak környezetkímélő a lábbal hajtott közlekedési eszköz, de a testmozgás is jó hatással van az egészségünkre. Már 30 perc kerékpározás esetén is sok kalóriától szabadulhatunk meg. Közepes tempójú kerékpározás esetén például 150-180 kalória deficittel számolhatunk.
  • Szóba jöhet a tömegközlekedés is! A vonat, a busz, és egyéb eszközök, mind alacsonyabb környezeti terhelést jelentenek az autónál. De nem elvetendő ötlet az se, – ha az útvonal, az idő vagy bármely egyéb ok miatt ragaszkodunk az autóhoz – hogy azt megosztjuk másokkal, vagy telekocsi szolgáltatást igénylünk. Az autókölcsönzés is lehet egy-egy alkalommal megoldás, ha nincs más lehetőség. Ugyan a káros anyag kibocsátást a kölcsönzés nem oldja meg teljesen, de ha többen utazunk ugyanabban a kölcsönautóban- már kevesebb autó pöfékel az utakon, valamint az autógyártás okozta környezeti teher is csökkenhet, ha egyre kevesebb autó kerülne piacra. Hiszen tudjuk azt is, hogy nem csak a közlekedés, hanem maga az autógyártás folyamata is óriási terhet ró a Földre, ahogy a közlekedésből kivont, tönkrement autók bontása, az autókból kiszerelt alkatrészek elhelyezése, tárolása, újrahasznosítása is hatalmas kihívás a környezetvédelem számára.

Számomra az autózás a lehető legrosszabb alternatíva és csak akkor ülök autóba, ha tényleg nincs egyéb megoldás. Jelenleg egy kis elektromos autót használok, ha használok, de még azt is ritkán veszem elő. A családom is, én is jellemzően kerékpárral, tömegközlekedéssel vagy gyalog jövünk-megyünk. A gyerekek iskolái jelenleg gyalogos távolságra találhatóak, gyalog is mennek iskolába. A legkisebb lányom esetében kellett kompromisszumos megoldásban gondolkodni: vele a táv felét autóval tesszük meg, de utána gyaloglás következik, ami már csak azért is jó, mert van idő és lehetőség beszélgetni közben.

Gyalogos közlekedésem során tűnik fel igazán, hogy körülöttünk még mindig túl sok autó közlekedik. Néha be-benézek az autókba és látom, hogy a legtöbb autóban egy, néha két ember ül, de jellemző, hogy csak egy ember miatt ég az üzemanyag hosszú kilométereken át, egy ember miatt jár az autó motorja, amíg ül a dugóban.

Tudom, hogy sok ember számára kényszerű rossz az autózás, és ha tehetné más megoldást választana, de azt is tudom, hogy sokszor a kényelem szeretete a legfőbb akadálya annak, hogy egy-egy táv leküzdésére autó helyett más alternatívában gondolkodjanak.

Könnyebb, kényelmesebb, komfortosabb otthon a fűtött garázsban beszállni az autóba és száraz lábbelivel a munkahelyre érni, de ennek a kényelemnek mérhetetlenül nagy az ára. A gyerekeink, az unokáink fogják azt megfizetni.

Azt a levegőt, azt a Földet szennyezzük, amit örökül hagyunk. Nekik kell majd szembenézni az üvegházhatás miatti klímaváltozással, a globális felmelegedés okán elsivatagosodó Földdel, a termőföldek méretének csökkenésével, az élelmiszerhiánnyal, a kiszámíthatatlan időjárással és minden nehézséggel, amelyet ma magunknak és nekik okozunk.

A mai nap arra hívja fel a figyelmet, hogy aki teheti, parkolja le a autóját- és nem csak ma, de hosszútávon is.

Ezzel pedig nem csak egy élhetőbb jövőt kínál fel ez a kampány, de a jelent is képes megváltoztatni. Már csak azzal, hogy amikor kilépünk az autós közlekedésből és egy lassúbb, ember-közelibb, emberléptékű haladásra– például gyaloglásra váltunk- azzal életünk tempója is megváltozik.

Lelassulhatunk. Sőt, akár meg is állhatunk. Rácsodálkozhatunk egy-egy szép dologra, olyanokra is, amik mellett közönyösen haladtunk el addig, mert sebesség miatt észre se vehettük. De a lassú haladás élményeket hozhat, közelebb kerülhet ember meg ember egymáshoz… A szülő is a gyerekhez.

Az élhető jövő megőrzése, megteremtése mellett már csak ezért is érdemes letenni az autót.

……………………………………………….

MÁV is készül erre a jeles napra: „Szeptember 22-én, az Autómentes Napon pedig a MÁV-VOLÁN-csoport és a GYSEV helyközi járataira 990 forintért megváltható „Autómentes napijeggyel” lehet utazni, az ország bármely területére korlátlanul. A napijegyet aznap minden online csatornán, jegykiadó automatában, a pénztárakban és a Volánbusz-járatok fedélzeten is meg lehet vásárolni. A kedvezményes napijegy kizárólag belföldi utazásra, 2. kocsiosztályon vehető igénybe, csak helyközi járatokon. 1. kocsiosztály igénybe vétele esetén a teljesárú kocsiosztály-különbözeti díjat meg kell fizetni, a MÁV-START, a GYSEV és a Volánbusz járatain, valamint a szükséges helyjegyeket és felárakat (pl. autóbuszokon távolsági kiegészítő jegyet) is meg kell vásárolni a jegy mellé.

A Volánbusz egyes helyi járatain szintén kedvezmények várják az utasokat: Bonyhádon, Dunaújvárosban, Sopronban és Szentesen szeptember 22-én, míg Ajkán, Baján és Csongrádon szeptember 16. és 22 között mindenki díjmentesen utazhat a helyi járatokon. Szegeden szintén szeptember 16. és 22. között, egy személygépkocsi érvényes forgalmi engedélyének felmutatásával két felnőtt és három gyermek veheti igénybe menetjegy váltása nélkül a helyi buszokat.”

Társzervezetünk a Zöld Követ Egyesület néhány évvel ezelőtt az európai autómentes nap alkalmából a kismotorosok, rolleresek, kerékpárosok, és gördeszkások találkozóját rendezte meg, amely nagy tetszést aratott.

Idén is szeretnének és szeretnénk az autómentes nap sikeréhez hozzájárulni, ezért szeptember 22-én, pénteken az autómentes napon,  a Szent II. János Pál Iskolaközpontba (reggel 7.30-8.30 között)  egy kis egészséges nasira vendégül látjuk mindazokat aki rollerrel, kerékpárral vagy gyalog érkeznek a suliba.

 

A cikk szerzője: Király Nóra, a Zöld Követ Egyesület és a Fiatal Családosok Klubja alapítója
A cikk forrása: Ficsakblog.hu